
آموزش طراحی غرفه, غرفه سازی,طراحی غرفه,نمایشگاه,ساخت,غرفه نمایشگاهی,آموزش طراحی
طراحی
و ساختغرفههای نمایشگاهی
پیش اطلاعات مورد نیاز
طراحی غرفه
1-شناخت اجزاء غرفه
- بخشهای مختلف غرفه
- فضاهای مختلف غرفه
2-ضوابط طراحی غرفه
- ضوابط کلی طراحی غرفه
- ضوابط طراحی مربوط به هر نمایشگاه
- ضوابط خاص طراحی هر بخش از سازه و اجزاء غرفه

3-شناخت انواع غرفهاز نظر ساختاری
- غرفه سازی از جنس نئوپان . mdf .های گلاس . لترون
- غرفه چندبار مصرف
- غرفه مدولار
- غرفه قابل حمل mdf . لترون .های گلاس
- غرفه سازی ماکسیما
- غرفه سازی اسپیس فرم
- غرفه سازی کلیک
- غرفه پاپ آپ
4-انواع سبکهای طراحی:
- طراحی غرفه سازی سبک کلاسیک
- طراحی غرفه به سبک مدرن
5-دریافت اطلاعات ساخت هر غرفه و مشارکت کننده (غرفه دار)
- تیپ پلان ( جانمائی غرفه)
- ابعاد غرفه
- عنوان نمایشگاه
6-شناخت نیازهای مشارکت کننده
- نیاز به انواع فضاها(فضای vip . cip فضای آموزشی و غیره)
- نیاز به ویترین نمایش محصول . انباری . لایت باکس
- تجهیزات غرفه
-
7-دریافت اطلاعات سازمانی مشارکت کننده
- نام و مشخصات مشارکت کننده و زمینه کاری
- آدرس وب سایت و در صورت نیاز تلگرام و اینستاگرام و لوگو شرکت
- رنگ سازمانی
- تعداد محصولات قابل ارائه نوع و ابعاد و اندازه آنها
- شناخت خدمات قابل ارائه مشارکت کننده
- 8-دریافت نقطه نظرات و دیدگاه مشارکت کننده نسبت به غرفه
- مشخص نمودن جنس و نوع غرفه سازی(انواع سازه نمایشگاهی)
- بودجه در نظر گرفته شده برای ساخت غرفه
- نوع طراحی سازه غرفه اعم از منحنی . زاویه دار
- طراحی باز یا بسته بودن غرفه ( محصور یا باز بودن)
- طراحی غرفه
طراحی و ساختغرفههای نمایشگاهی
غرفه معمولی یا ردیفی ( خطی Linear stand)
غرفه,غرفه سازی,طراحی غرفه,نمایشگاه,غرفههای ارزی,انواع غرفه نمایشگاهی,
این غرفهها از سه طرف با غرفههای مجاور دارای دیواره مشترک و همجوار است و از یک طرف به راهرو مشرف و قابل رویت بازدید کنندگان میباشد که به غرفه یک بر نیز معروف است.

غرفهنبشی (گوشه ) Corner Stand
این غرفهها از دو طرف با غرفههای دیگر همجوار و دارای دیواره مشترک و از دو طرف دیگر به سمت راهرو میباشند و با توجه به قابل رویت بودن از دو طرف ارزش بالاتری دارند و طراحی و چیدمان آن مشکل تر و گران تر میباشد. به این گونه غرفهها دوبر و دو نبش نیز اطلاق میشود

غرفه شبه جزیره ای( انتهایی) End Stand
این گونه غرفهها سه وجه قابل رویت برای بازدید دارند و از یک طرف مسدود میباشند و به همین دلیل از مرغوبیت بالایی برخوردارند و بازدید کننده بیشتری را جذب مینمایند. به این غرفهها با توجه به اینکه از سه طرف به راهرو راه دارد غرفه سه بر نیز اطلاق میشود

غرفه جزیره ای
این گونه غرفه از چهار طرف به راهرو راه دارد و از تمام زوایا قابل دید و دسترسی میباشد. غرفه جزیرهای ارزش بالایی در بعد نمایش و تبلیغات دارد و از مرغوبیت بسیار مناسبی برخوردار است.
خلاصه میتوان عنوان نمود یک غرفه نمایشی باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
١- دارای جذابیت لازم
٢- هماهنگ با نوع کالاهای نمایشی
٣- وضعیت مکانی مناسب
۴- قابل درک بودن پیام طراح برای بیننده
۵- طراحی مناسب با کالاهای قابل ارائه
یکی از نکات مهمیکه قبل از شرکت در یک نمایشگاه باید به آن توجه کرد موقعیت فیزیکی غرفه در سالن یا محوطه محل برگزاری نمایشگاه میباشد.
گروه معماری رامکو بعد از سالها فعالیت در زمینه غرفه سازینمایشگاهی و افتخار همکاری با بسیاری از شرکتها، گاهاً دیده میشود برخی از شرکت کنندگان بعد از ارائه
متراژ
غرفه
درخواستی خود به مجری یا برگزار کننده نمایشگاه و دریافت پلان
غرفهبدون رویت کردن موقعیت دقیق غرفه در سالن نمایشگاه، اقدام به عقد قرارداد جهت اجاره غرفه با مجری نمایشگاه مینمایند.حال مشکل زمانی خود را نشان میدهد که شرکت غرفه ساز شما بعد از مشاهده پلان غرفه به شما میگوید داخل غرفه شما ستون یا سازه مزاحم وجود دارد. به همین خاطر برای جلوگیری از چنین اشتباهاتی قبل از عقد قرارداد با مجری نمایشگاه به نکات زیر توجه نمایید:
١- به هرگونه شکل هندسی درون پلان
فضای غرفهدقت نمایید حتی یک نقطه ممکن است نشان دهنده یک ستون ۴۰x۴۰ در فضای غرفه شما باشد.
٢- موقعیت غرفه خود را در سالن نمایشگاه حتما از روی پلان و نقشه نمایشگاه بررسی کنید و به جانمایی آن نسبت به دربهای ورود و خروج و تردد بازدید کننده دقت کنید.
٣- حتی الامکان سعی کنید موقعیت سالنی که غرفه شما در آن قرار دارد را از لحاظ دسترسی بازدید کنندگان بررسی کنید.
۴- اگر ستون یا سازه مزاحمیدر داخل غرفه شما قرار دارد حتما ابعاد آن را از کارشناسان نمایشگاه بپرسید.
به عنوان مثال در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران ابعاد ستونها تقریبا ٩۰x٩۰ میباشد ولی در پلان غرفههای ارائه شده چیز دیگری دیده میشود.
۵- جهت سفارش
غرفه سازی
حتما یک نسخه از پلان غرفه را به
غرفه سازخود ارائه دهید. تعیین اندازه یک غرفه بر اساس ذوق و سلیقه نیست و صرف بزرگی غرفه به اعتبار شرکت نمیافزاید و کوچک بودن نیز ممکن است نتواند اهداف شرکت را محقق نماید لذا برای تعیین اندازه مورد نیاز یک غرفه میبایست تعداد کالاهای نمایشی، اندازه و حجم و نحوه ارایه آنها، نیاز به فضای مذاکره و تشریفات و … را با بودجه متناسب اختصاص یافته از طرف شرکت در نظر گرفت و اندازه غرفه را بطور نسبی محاسبه نمود. برای انتخاب بهترین اندازه غرفه موارد ذیل مد نظر قرار گیرد:
اهداف حضور در نمایشگاه، که تعیین کننده بودجه و محصولات قابل ارایه نیز میباشد.
- روش نمایش و تعداد و اندازه محصولات قابل ارایه در غرفه
- کسب اطلاعات کافی از تعداد بازدیدکننده و مشارکت کننده در نمایشگاه و جذب تعدادی از
- آنها ( با توجه به سیاستهای شرکت ) و داشتن فضای مناسب برای ورود و یا مذاکره که در محاسبه فضای غرفه مهم است.
- کیفیت برگزاری نمایشگاه و سیاستهای شرکت جهت ارتباط پذیرایی مناسب با اختصاص فضای VIP
- تعداد کارکنان غرفه و وسایل مورد نیاز آنان جهت انجام امور محوله
- داشتن جلسات آموزشی و یا ارایه و معرفی کالا و خدمات توسط لوازم سمعی و بصری
نکات قابل توجه در اجرای
غرفههای ارزی / ریالی
غرفه ارزی یابخش ارزی چیست؟
شرکت کنندگان در نمایشگاهها یا تولید کننده هستند یا خدماتی را ارئه میدهند . چنانچه کالا یا خدمات شما منحصرا مربوط به تولیدات داخلی باشد ، غرفه شما ریالی محاسبه میگردد . در غیر این صورت همه یا بخشی از غرفه شما ارزی خواهد شد. غرفه یا متراژ ارزی یعنی متراژ یا غرفهای که برای آن به جای نرخ متعارف غرفه ، شما رقمیمعادل ٢۰۰ یا ٣۰۰ یورو پرداخت مینمایید.
حداقل متراژ ارزی معمولا بین ۶ تا ١٢ متر است که باید از برگزارکننده سوال شود

چه چیزهایی غرفه ریالی شما را به غرفه ارزی تبدیل میکند ؟
١ – استفاده از نام یک شرکت خارجی در قسمتی از غرفه
٢ – داشتن عنوان لیسانس یا نمایندگی از یک شرکت خارجی
٣ – عنوان اینکه قسمتی از محصول معرفی شده، در غرفه خارجی است.
۴- استفاده از نام یا لوگوی خارجی بر روی پوسترها یا لایت باکسها
۵ – قرار دادن کاتالوگ محصول خارجی ( فرض کنید که ١۰ محصول را در غرفه خود
معرفی میکنید ، اگر یکی از این محصولات در کاتالوگ نوشته شده باشد که تولید ایران نیست بخشی از غرفه شما ارزی میشود )
۶ – هر گونه انتصاب محصولات به خارج
٧ – هرگونه صحبت کارشناسان داخل غرفه درباره رابطه محصول شما با یک شرکت خارجی
در غرفه ارزی چه نکاتی برای غرفه سازمهم است ؟
وقتی برای مشارکت کننده ای
غرفهمیسازید که قسمتی از غرفه را به صورت ارزی تهیه کرده به نکات زیر باید توجه کرد:
١ – قسمت ارزی کاملا از قسمت ریالی جدا شود – به نحوی که با اولین نگاه قابل تشخیص باشد.
٢ – وقتی غرفهای را میسازید که ارزی/ریالی است فرض کنید که ٢ غرفه را میسازید
یعنی سعی در جدا نمودن المانهایی مانند فضاهای VIP و استند محصولات نمایید.
تبصره : به یاد داشته باشید که در قسمت ارزی فضای مذاکره و میز و صندلی را فراموش نکنید چون باعث جریمه و اضافه شدن متراژ ارزی غرفه میشود
٣ – کاتالوگهای قسمت ارزی به هیچ عنوان به قسمت ریالی منتقل نشود –
کارشناسان ارزی /ریالی نمایشگاه به مجرد مشاهده کاتالوگهای بخش
ارزی در بخش ریالی مقدار ارزی غرفه را افزایش خواهند داد
۴ – سعی نمایید کف پوش بخش ارزی با ریالی متفاوت باشد.
اضافه شدن بخش ارزی به چه معنایی میباشد ؟
فرض کنید که شما در نمایشگاه شرکت کرده اید و تصادفا در داخل یکی از میزهای اطلاعات، بروشوری دارید که تبلیغ محصولی را میکند که ساخت کشور ایتالیا است . کارشناس بخش ارزی نمایشگاه ضمن صحبت با شما ناگهان متوجه این کاتالوگ میشود
و به شما اعلام میکند که فرضا ١۵ متر غرفه شما ارزی شده است
اتفاق زمانی میافتد که شما روز آخر نمایشگاه با هدف خروج کالاهای خود به نمایشگاه مراجعه میکنید و متوجه میشوید که به دلیل بدهی به نمایشگاه حق خروج کالاهای خود را ندارید و ابتدا باید تسویه حساب نمایید تا اجازه خروج داشته باشید.